STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH

Standardy ochrony małoletnich przed

krzywdzeniem obowiązujące

W Klubie Tańca Sportowego „Power Dance”

Podstawy prawne Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

Poniższy dokument został stworzony w oparciu o:

Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 1606)

Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j.Dz.U. z 2024 r. poz. 424 )

Rozporządzenie Rady Ministrów. z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (dz. U. z 2023 r. poz. 1870)

Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (t. j. Dz.U. z 2023 r. poz. 984 ze zm.)

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 737)

Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tj. Dz.U. z 2019 r. poz. 1781)

Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych

dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U.1991 r. nr 120 poz. 526 z późn. zm.)

Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia

2006 r. (Dz.U. 2012 poz. 1169)

 

Spis treści

Rozdział I …………………………………………………………………………………………………………………………… 4

Objaśnienie terminów używanych w dokumencie Standardów ochrony małoletnich Przed krzywdzeniem ………………. 4

Rozdział II …………………………………………………………………………………………………………………………… 5

Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich ………………………………….…………… 5

Rozdział III ………………………………………………………………………………………………………………………….. 5

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego …………………………………………………………………. 5

Rozdział IV………………………………………………………………………………………………………………………………………8

Zasady ochrony danych małoletnich ……………………………………………………………………………………… 8

Rozdział V ………………………………………………………………………………………………………………………….. 9

Zasady ochrony wizerunku małoletniego ……………………………………………………………………………….……………… 9

Rozdział VI………………………………………………………………………………………………………………………… 11

Zasady dostępu małoletnich do Internetu oraz ochrony przed szkodliwymi treściami ………………………………… 11

Rozdział VII ………………………………………………………………………………………………………………………. 11

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników ………………………………………………………………………….…………… 11

Rozdział VIII ……………………………………………………………………………………………………………………… 13

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami placówki a małoletnimi ……………………………………………. 13

Rozdział IX………………………………………………………………………………………………………………………… 15

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone…………………………………. 15

Rozdział X …………………………………………………………………………………………………………………………. 16

Monitoring stosowania Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem ……………………………………………. 16

Przepisy końcowe ……………………………………………………………………………………………………………… 17

Wykaz załączników ……………………………………………………………………………………………………………. 18

 

Objaśnienie terminów używanych w dokumencie

Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

§ 1

1. Pracownikiem Klubu Tańca Sportowego „Power Dance” jest każda osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę i umowy cywilnoprawnej (zlecenie, dzieło) w Klubie Tańca Sportowego „Power Dance” zwanym dalej Klubem

2. Małoletnim jest każdy, kto nie ukończył 18 roku życia.

3. Opiekunem małoletniego jest osoba uprawniona do jego reprezentowania. W szczególności jest to: rodzic lub opiekun prawny, w myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.

4. Zgoda rodzica małoletniego oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców. Jednak w przypadku braku porozumienia między rodzicami dziecka, należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno-opiekuńczy.

5. Przez krzywdzenie małoletniego należy rozumieć: popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, przez jakąkolwiek osobę, – (w tym pracownika Klubu, ale i jego opiekunów oraz rówieśników) lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.

6. Osoba odpowiedzialna za przestrzeganie Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem (koordynator) to wyznaczony przez Zarząd Klubu pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Standardów ochrony dzieci przed krzywdzeniem w Klubie.

7. Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.

8. Zespół interwencyjny jest powołany przez Zarząd Klubu w przypadku podejrzenia

stosowania przemocy wobec małoletniego lub w jego rodzinie. W skład zespołu mogą wejść:

prezes, koordynator, instruktor, trener, pracownik administracji inne osoby mające wiedzę na

temat krzywdzenia dziecka.

 

 

 

II

Rozpoznanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia małoletnich

§ 2

1. Pracownicy posiadają odpowiednią wiedzę, a w ramach wykonywanych obowiązków są uwrażliwieni na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.

2. W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka, pracownicy podejmują rozmowę z opiekunami uczestnika zajęć, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania pomocy.

3. Pracownicy monitorują sytuację małoletniego, w tym jego dobrostan psychiczny.

III

Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia małoletniego

§ 3

W sytuacji uzyskania przez pracownika informacji o krzywdzeniu małoletniego bądź w przypadku podejrzewania, że dziecko jest krzywdzone, pracownik ma obowiązek przekazania uzyskanej informacji prezesowi lub wiceprezesowi sporządzając służbową notatkę (notatka przechowywana jest u prezesa, a dostęp do niej mają tylko zaangażowane w sprawę osoby).

§ 4

W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego jest zagrożone należy niezwłocznie poinformować o tym fakcie właściwe służby.

§ 5

1. Z przebiegu każdej interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszych Standardów.

2. Pracownicy Klubu posiadający informację o krzywdzeniu małoletniego lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym osobom oraz instytucjom w ramach działań interwencyjnych.

3. W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) prezes Klubu powołuje zespół interwencyjny, w skład, którego mogą wejść: wiceprezes, trenerzy, instruktorzy, inni pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu małoletniego lub o małoletnim (dalej określani jako: zespół interwencyjny).

4. W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie małoletniego, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.

§ 6

1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez pracownika Klubu to osoba ta zostaje natychmiast odsunięta od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.

2. Prezes Klubu lub osoba przez niego wyznaczona przeprowadza rozmowę z małoletnim i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) małoletniego, w szczególności jego opiekunem, starając się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

3. Rozmowa z małoletnim powinna być, w miarę możliwości przeprowadzona w obecności opiekuna, chyba że okoliczności wskazane w zgłoszeniu lub dobro małoletniego stoją temu na przeszkodzie.

4. Prezes Klubu lub osoba przez niego wyznaczona organizuje spotkanie/a z opiekunami małoletniego, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

5. W przypadku, gdy pracownik Klubu dopuścił się wobec małoletniego innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, powinno zbadać się wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać pracownika podejrzewanego o krzywdzenie małoletniego oraz inne osoby mające wiedzę na temat zdarzenia. W sytuacji, gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności, należy rozważyć możliwość powzięcia stosownych środków dyscyplinujących.

§ 7

1. W przypadku, gdy zgłoszono krzywdzenie małoletniego przez osobę niebędącą pracownikiem przeprowadza się rozmowę z małoletnim i innymi osobami mającymi lub mogącymi mieć wiedzę o zdarzeniu i o sytuacji osobistej (rodzinnej, zdrowotnej) małoletniego, w szczególności jego opiekunem, starając się ustalić przebieg zdarzenia, ale także wpływ zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

2. Rozmowa z małoletnim powinna być, w miarę możliwości przeprowadzona w obecnościopiekuna, chyba że okoliczności wskazane w zgłoszeniu lub dobro małoletniego stoją temu na przeszkodzie.

3. Prezes Klubu lub osoba przez niego wyznaczona organizuje spotkanie/a z opiekunami małoletniego, którym przekazuje informacje o zdarzeniu oraz o potrzebie/możliwości skorzystania ze specjalistycznego wsparcia, w tym u innych organizacji lub służb.

4. W przypadku, gdy z przeprowadzonych ustaleń wynika, że opiekun małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne, rodzina jest niewydolna wychowawczo (np. małoletni wielokrotnie jest nieadekwatnie ubrany do pogody, opuszcza miejsce zamieszkania bez nadzoru osoby dorosłej) lub rodzina stosuje przemoc wobec małoletniego, wówczas należy poinformować właściwy ośrodek pomocy społecznej o potrzebie pomocy rodzinie, gdy niespełnianie ww. potrzeb wynika z sytuacji ubóstwa bądź – w przypadku przemocy i zaniedbania – konieczności wszczęcia procedury Niebieskie Karty.

§ 8

1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez innego małoletniego (np. na zajęciach) należy przeprowadzić rozmowę z małoletnim podejrzewanym o krzywdzenie oraz jego opiekunem, a także oddzielnie z małoletnim poddawanym krzywdzeniu i jego opiekunem. Ponadto należy porozmawiać z innymi osobami mającymi wiedzę o zdarzeniu. W trakcie rozmów należy dążyć do ustalenia przebiegu zdarzenia, a także wpływu zdarzenia na zdrowie psychiczne i fizyczne małoletniego krzywdzonego. Ustalenia są spisywane na karcie interwencji.

2. Wspólnie z opiekunem małoletniego krzywdzącego należy opracować plan, celem wyeliminowania zachowań niepożądanych.

3. Z opiekunem małoletniego poddawanego krzywdzeniu należy opracować plan zapewnienia mu bezpieczeństwa, włączając w ten plan sposoby odizolowania go od źródeł zagrożenia.

4. W trakcie rozmów należy upewnić się, że małoletni podejrzewany o krzywdzenie innego małoletniego nie jest krzywdzony przez opiekuna lub inne osoby.

5. Rozmowa z małoletnim krzywdzącym jak i małoletnim poddawanym krzywdzeniu powinna być, w miarę możliwości przeprowadzona w obecności opiekuna, chyba że okoliczności wskazane w zgłoszeniu lub dobro małoletniego stoją temu na przeszkodzie.

§ 9

1. W przypadku powzięcia informacji o podejrzeniu popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu należy o tym niezwłocznie zawiadomić prokuratora lub Policję (art. 304 § 2 k.p.k., art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej).

2. W przypadku, gdy z rozmowy z opiekunem wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, które doświadczyło krzywdzenia, Prezes Klubu sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego.

3. Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji, o których mowa powyżej.

IV

Zasady ochrony danych osobowych małoletniego

§ 10

1. Dane osobowe uczestnika zajęć podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.

2. Pracownik Klubu ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych, przed nieuprawnionym dostępem.

3. Dane osobowe uczestników zajęć są wykorzystywane wyłącznie z przeznaczeniem, do którego zostały udostępnione.

4. Dane osobowe małoletniego, są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

5. Pracownik Klubu jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych małoletniego i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.

§ 11

Pracownik Klubu może wykorzystać informacje o małoletnim w celach szkoleniowych lub edukacyjnych, wyłącznie z zachowaniem anonimowości uczestnika zajęć oraz w sposób uniemożliwiający jego identyfikację.

§12

1. Pracownik Klubu nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o małoletnim ani o jego opiekunach.

2. Pracownik Klubu, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem uczestnika zajęć i zapytać go o zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, pracownik Klubu podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna dziecka.

3. Pracownik Klubu nie kontaktuje przedstawicieli mediów z uczestnikami zajęć.

4. Pracownik Klubu nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.

5. Pracownik Klubu, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może wypowiedzieć się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie małoletniego lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.

§13

Z początkiem każdego roku szkolnego, nie później niż do końca września, trener, instruktor danej grupy odbiera od rodziców pisemne zgody na przetwarzanie danych osobowych dziecka.

V

Zasady ochrony wizerunku małoletniego

§14

Pracownicy Klubu, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewniają ochronę jego wizerunku.

§15

1. Pracownikowi Klubu nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie Klubu bez pisemnej zgody opiekuna dziecka którą opiekun przekazuje na cały rok szkolny i może tą zgodę w dowolnym czasie wycofać.

2. W celu uzyskania zgody opiekuna uczestnika zajęć na utrwalanie jego wizerunku, pracownik Klubu może skontaktować się z jego opiekunem i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna uczestnika zajęć – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.

3. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda opiekunów na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

§16

1. Upublicznienie przez pracownika Klubu wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.

2. Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1 powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. umieszczenie wizerunku na stronie internetowej Klubu, w celach promocyjnych, informacyjnych, etc.), chyba że rodzic podpisał ogólną zgodę na przetwarzanie wizerunku.

§17

1. Wytyczne dotyczące utrwalania wizerunku małoletniego (zdjęcia, filmy):

a) zarejestrowane obrazy powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać grupy dzieci, a nie pojedyncze osoby,

b) wszelkie podejrzenia i problemy dotyczące nieodpowiednich wizerunków małoletnich należy zgłaszać i rejestrować, podobnie jak inne niepokojące sygnały, dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa uczestników zajęć.

2. Wytyczne dotyczące publikowania wizerunków małoletnich:

a) używanie tylko imion dzieci, nie ujawnianie zbyt wielu szczegółów dotyczących ich miejsca zamieszkania czy zainteresowań,

b) jeśli to możliwe, zaleca się zapytać uczestnika zajęć o zgodę na wykorzystanie jego wizerunku.

§18

1. Przechowywanie zdjęć i nagrań:

Materiały zawierające wizerunek dzieci należy przechowywać w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla dzieci:

a) nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Klub. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji oraz okres ustalony przez placówkę w polityce ochrony danych osobowych,

b) nie będą przechowywane materiały elektroniczne zawierające wizerunek dzieci na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).

VI

Zasady dostępu małoletnich do Internetu oraz ochrony przed szkodliwymi treściami

§19

1. Klub nie udostępnia uczestnikom zajęć dostępu do Internetu.

2. Osoba odpowiedzialna za Internet zapewnia, aby sieć internetowa w Klubie była zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie, nowoczesne oprogramowanie.

VII

Zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników

§20

1. Prezes Klubu /wyznaczony pracownik, przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem uczestników zajęć lub z opieką nad nimi, zobowiązany jest do uzyskania informacji, czy dane tej osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestr.

2. Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.

3. Pracownik jest zobowiązany do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się w przypadkach, gdy przepisy prawa wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności oraz gdy dane stanowisko związane jest z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem uczestników zajęć lub z opieką nad nimi.

4. Jeżeli kandydat posiada obywatelstwo inne niż polskie, wówczas powinien przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariacie związanej z kontaktami z małoletnimi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla wyżej wymienionych celów.

5. Pracownik pobiera od kandydata oświadczenie o państwie/państwach (innych niż Rzeczypospolita Polska), w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach pod rygorem odpowiedzialności karnej.

6. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat składa, pod rygorem odpowiedzialności karnej, oświadczenie o tym fakcie wraz oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany oraz nie wydano wobec niego innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuścił się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.

7. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia (Wzór oświadczenia o niekaralności oraz o toczących się postępowaniach przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych stanowi załącznik nr 3 do niniejszych Standardów).

VIII

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami placówki a małoletnimi

§ 21

1. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo uczestników zajęć podczas pobytu w Klubie monitorują sytuację i ich dobrostan.

2. Pomoc dzieciom uwzględnia ich umiejętności rozwojowe, w tym możliwości wynikające z niepełnosprawności bądź specjalnych potrzeb edukacyjnych.

3. Prowadzący organizują zajęcia i zabawy zapewniające dzieciom wszechstronny rozwój. Zadania dostosowywane są do potrzeb i możliwości uczestników zajęć.

4. Pracownicy wspierają małoletnich w pokonywaniu trudności.

5. Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób konstruktywny (niekrzywdzący innych, sprzyjający budowaniu relacji z innymi), niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad „dobrego wychowania”.

6. Uczestnicy zajęć zostają zapoznani z zasadami regulującymi funkcjonowanie grupy, uwzględniającymi prawa dziecka.

7. Pozytywne zachowania dzieci wzmacniane są poprzez nagradzanie: słowne (pochwała indywidualna, pochwała w obecności dzieci, pochwała przekazana rodzicowi, opiekunowi prawnemu).

8. W każdej sytuacji nieodpowiedniego zachowania się dziecka przeprowadzana jest rozmowa wychowawcza informująca i wyjaśniająca konsekwencje jego czynów.

9. Niedopuszczalne są zachowania takie jak: ataki cielesne (m.in. szarpanie, bicie, popychanie), słowne (m.in wyzywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie, negowanie uczuć) czy fizyczne zmuszanie do wykonywania jakichkolwiek czynności.

10. Wszyscy uczestnicy zajęć są traktowani sprawiedliwie. Pracownicy nie dzielą i nie dyskryminują (m.in ze względu na wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę, umiejętności np.) dzieci.

11. Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności dziecka. Zasady bezpośredniego kontaktu z dzieckiem ustalane są z rodzicami z poszanowaniem zdania obu stron.

12. Niedopuszczalne jest, aby pracownik Klubu podawał dziecku leki.

13. Pracownik może przytulić dziecko, bezpośrednio pomagać dziecku w wykonywaniu ćwiczeń sprawnościowych, zadań ruchowych oraz zadań manualnych – wyłącznie za zgodą dziecka i jeśli taka jest jego potrzeba.

14. W sytuacji zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem, itp., personel Klubu ma prawo:

a) zdecydowanie, ale nie gwałtowanie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia,

b) wyprowadzić dziecko lub wynieść je w bezpieczne miejsce,

c) stanowczo, ale nie gwałtownie, odebrać dziecku przedmiot zagrażający jego zdrowiu,

d) o ile okoliczności pozwolą, powinien wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań.

15. Na wypadek sytuacji ratowania zdrowia i życia dziecka wszyscy pracownicy Klubu mają prawo i obowiązek w ww. okolicznościach udzielić bezpośredniej pomocy dziecku.

16. W sytuacji spożywania posiłków pracownicy ośrodka:

a) nie zmuszają dzieci do jedzenia.

b) zachęcają dzieci do samodzielnego spożywania posiłku, swoją pomoc oferują dzieciom, które o to poproszą.

c) zapewniają spożywanie posiłków w spokojnej atmosferze.

17. Rodzic ma również obowiązek poinformować trenera, instruktora o zakazanych dziecku

potrawach, związanych np. z alergią pokarmową.

18. W czasie wycieczek instruktor/trener/wychowawca wypoczynku pomaga dzieciom w czynnościach higienicznych, z wyłączeniem sytuacji, gdy rodzic kategorycznie, w sposób pisemny zabroni podejmowania takich działań. To rodzic zobowiązany jest poinformować o tym opiekuna.

19. Personel Klubu:

a) zawsze zwraca się do dziecka po imieniu,

b) mówi do dziecka spokojnie, nie podnosi głosu,

c) używa języka zrozumiałego dla dziecka, a zarazem poprawnego pod względem reguł językowych,

d) nie używa słów i wyrażeń niecenzuralnych,

e) nie etykietuje dziecka, nie ośmiesza go i nie upokarza,

f) nie używa wobec dziecka przemocy psychicznej, nie grozi dziecku i nie straszy, aby uzyskać posłuszeństwo,

g) nie ocenia postępowania rodziców dziecka w jego obecności,

h) nigdy nie pozostawia dziecka bez wyjaśnienia – tłumaczy swoje decyzje,

i) nigdy nie pozostaje obojętnym na wyrażoną przez dziecko chęć nawiązania kontaktu, rozmowy.

20. Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do wieku i poziomu rozwoju dziecka.

21. Wzmocnienia pozytywne, np., w postaci pochwały i zachęty powinny być najczęściej stosowanym przez instruktora/trenera/opiekuna środkiem do osiągnięcia sukcesów wychowawczych.

22. Stosowanie dyscypliny wobec dziecka nie może naruszać jego godności i nietykalności osobistej.

23. Kara nigdy nie dotyczy odczuwanych przez dziecko uczuć i emocji, jedynie wynikających z nich niepożądanych zachowań.

24. W przypadku konieczności zastosowania kary nie może ona nosić cech przemocy fizycznej ani psychicznej w stosunku do dziecka.

IX

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone

§22

1. Na terenie Klubu w relacjach między małoletnimi obowiązuje zasada równości w swoich prawach. Każdy uczestnik zajęć bez względu na płeć, pochodzenie, wyznanie, status socjoekonomiczny, stan rodzinny czy orientację seksualną jest równy w swoich prawach. Do obowiązków personelu jest modelowanie takiej postawy i pilnowania jej przestrzegania między małoletnimi. Zachowania małoletnich wobec siebie nie mogą naruszać obowiązujących przepisów prawnych.

2. Na terenie Klubu, pomiędzy małoletnimi, zabronione są następujące zachowania:

a) narażające na niebezpieczeństwo utraty życia i/lub zdrowia w tym posiadanie, podawanie lub udostępnianie niedozwolonych substancji psychoaktywnych, alkoholu, nikotyny, dopalaczy, itp.;

b) wszelkie przejawy przemocy fizycznej i seksualnej tj.:

bicie, popychanie, szarpanie, przypalanie, szturchanie, kopanie, itp.

niszczenie przedmiotów należących do małoletniego;

przymuszanie do czynności o charakterze seksualnym;

zmuszanie do innych zachowań wbrew woli małoletniego;

c) wszelkie przejawy przemocy psychicznej, tj.:

wyśmiewanie, poniżanie i ubliżanie (zarówno w formie kontaktu bezpośredniego jak i pośredniego);

grożenie, zastraszanie, szantażowanie;

izolowanie i wykluczanie z grupy;

d) wszelkie przejawy cyberprzemocy, tj.:

naruszanie dobrego imienia małoletniego z wykorzystaniem jego wizerunku w sieci;

obraźliwe komentarze w sieci pod adresem małoletniego;

produkowanie lub udostępnianie innym za pomocą cyfrowych technologii zdjęć, filmów ośmieszających małoletniego i publikowanie ich w sieci, także modyfikowanie treści z udziałem małoletniego w celu ośmieszenia go (w tym patostreaming);

podszywanie się za małoletniego w sieci i tworzenie treści w jego imieniu;

nakłanianie innych użytkowników technologii cyfrowych do określonych działań na szkodę małoletniego (np. wykluczania go z grupy, hejtowanie, udostępnianie szkalujących treści);

każde wykorzystanie jego wizerunku (np. zdjęcia) w sieci bez zgody opiekuna prawnego dziecka.

e) każde inne działania naruszające prawa małoletniego lub jego dobra osobiste

w szczególności:

narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia;

naruszające jego godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną;

powodujące szkody na jego zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u niego cierpienie lub krzywdę;

istotnie naruszające jego prywatność lub wzbudzające w nim poczucie zagrożenia,

poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

X

Monitoring stosowania Standardów ochrony małoletnich przed krzywdzeniem

§23

1. Prezes Klubu wyznacza Koordynatora Klubów jako koordynatora ds. wdrażania Standardów ochrony małoletnich.

2. Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za: przygotowanie pracowników placówki do stosowania standardów, monitorowanie ich realizacji, reagowanie na sygnały ich naruszenia oraz zaproponowanie ewentualnych zmian.

3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracownikówośrodka, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów ochrony małoletnich (wzór ankiety stanowi załącznik nr 2).

4. W ankiecie pracownicy Klubu mogą proponować zmiany Standardów oraz wskazywać ich naruszenia w instytucji.

5. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników Klubu ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje Prezesowi Klubu.

6. Prezes Klubu wprowadza do Standardów niezbędne zmiany i ogłasza je pracownikom Klubu.

Przepisy końcowe

1. Dokument Standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem wchodzi w życie z dniem jego ogłoszenia.

2. Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników Klubu, uczestników zajęć i ich opiekunów, a w szczególności poprzez wywieszenie na tablicach ogłoszeń oraz przez zamieszczenie go na stronie internetowej Klubu, również w wersji skróconej przeznaczonej dla małoletnich.

 

Wykaz załączników

Załącznik nr 1 – Karta interwencji. ZAŁĄCZNIK 1

Załącznik nr 2 – Anonimowa ankieta monitorująca Standardy ochrony małoletnich w Klubie. ZAŁĄCZNIK 2

Załącznik nr 3 – Oświadczenie o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony małoletnich. ZAŁĄCZNIK 3

Załącznik nr 4 – Oświadczenie o znajomości i przestrzeganiu zasad zawartych w Standardach ochrony małoletnich w Klubie. ZAŁĄCZNIK 4

Załącznik nr 5 – Oświadczenie opiekuna małoletniego o zapoznaniu się z obowiązującymi Standardami ochrony małoletnich w Klubie. ZAŁĄCZNK 5

 

Standardy ochrony małoletnich przed

krzywdzeniem obowiązujące

W Klubie Tańca Sportowego „Power Dance”

WERSJA SKRÓCONA

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami placówki a małoletnimi

§ 21

1. Pracownicy dbają o bezpieczeństwo uczestników zajęć podczas pobytu w Klubie monitorują sytuację i ich dobrostan.

2. Pomoc dzieciom uwzględnia ich umiejętności rozwojowe, w tym możliwości wynikające z niepełnosprawności bądź specjalnych potrzeb edukacyjnych.

3. Prowadzący organizują zajęcia i zabawy zapewniające dzieciom wszechstronny rozwój. Zadania dostosowywane są do potrzeb i możliwości uczestników zajęć.

4. Pracownicy wspierają małoletnich w pokonywaniu trudności.

5. Pracownicy podejmują działania wychowawcze mające na celu kształtowanie prawidłowych postaw – wyrażanie emocji w sposób konstruktywny (niekrzywdzący innych, sprzyjający budowaniu relacji z innymi), niwelowanie zachowań agresywnych, promowanie zasad „dobrego wychowania”.

6. Uczestnicy zajęć zostają zapoznani z zasadami regulującymi funkcjonowanie grupy, uwzględniającymi prawa dziecka.

7. Pozytywne zachowania dzieci wzmacniane są poprzez nagradzanie: słowne (pochwała indywidualna, pochwała w obecności dzieci, pochwała przekazana rodzicowi, opiekunowi prawnemu).

8. W każdej sytuacji nieodpowiedniego zachowania się dziecka przeprowadzana jest rozmowa wychowawcza informująca i wyjaśniająca konsekwencje jego czynów.

9. Niedopuszczalne są zachowania takie jak: ataki cielesne (m.in. szarpanie, bicie,popychanie), słowne (m.in wyzywanie, wyśmiewanie, ośmieszanie, negowanie uczuć) czy fizyczne zmuszanie do wykonywania jakichkolwiek czynności.

10. Wszyscy uczestnicy zajęć są traktowani sprawiedliwie. Pracownicy nie dzielą i nie dyskryminują (m.in ze względu na wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę, umiejętności np.) dzieci.

11. Bezpośredni kontakt z dzieckiem oparty jest na poszanowaniu intymności dziecka. Zasady bezpośredniego kontaktu z dzieckiem ustalane są z rodzicami z poszanowaniem zdania obu stron.

12. Niedopuszczalne jest, aby pracownik Klubu podawał dziecku leki.

13. Pracownik może przytulić dziecko, bezpośrednio pomagać dziecku w wykonywaniu

ćwiczeń sprawnościowych, zadań ruchowych oraz zadań manualnych – wyłącznie za zgodą dziecka i jeśli taka jest jego potrzeba.

14. W sytuacji zagrożenia wypadkiem, kontuzją, urazem, itp., personel Klubu ma prawo:

a) zdecydowanie, ale nie gwałtowanie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia,

b) wyprowadzić dziecko lub wynieść je w bezpieczne miejsce,

c) stanowczo, ale nie gwałtownie, odebrać dziecku przedmiot zagrażający jego zdrowiu,

d) o ile okoliczności pozwolą, powinien wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań.

15. Na wypadek sytuacji ratowania zdrowia i życia dziecka wszyscy pracownicy Klubu mają prawo i obowiązek w ww. okolicznościach udzielić bezpośredniej pomocy dziecku.

16. W sytuacji spożywania posiłków pracownicy ośrodka:

a) nie zmuszają dzieci do jedzenia.

b) zachęcają dzieci do samodzielnego spożywania posiłku, swoją pomoc oferują dzieciom, które o to poproszą.

c) zapewniają spożywanie posiłków w spokojnej atmosferze.

17. Rodzic ma również obowiązek poinformować trenera, instruktora o zakazanych dziecku potrawach, związanych np. z alergią pokarmową.

18. W czasie wycieczek instruktor/trener/wychowawca wypoczynku pomaga dzieciom w czynnościach higienicznych, z wyłączeniem sytuacji, gdy rodzic kategorycznie, w sposób pisemny zabroni podejmowania takich działań. To rodzic zobowiązany jest poinformować o tym opiekuna.

19. Personel Klubu:

a) zawsze zwraca się do dziecka po imieniu,

b) mówi do dziecka spokojnie, nie podnosi głosu,

c) używa języka zrozumiałego dla dziecka, a zarazem poprawnego pod względem reguł językowych,

d) nie używa słów i wyrażeń niecenzuralnych,

e) nie etykietuje dziecka, nie ośmiesza go i nie upokarza,

f) nie używa wobec dziecka przemocy psychicznej, nie grozi dziecku i nie straszy, aby uzyskać posłuszeństwo,

g) nie ocenia postępowania rodziców dziecka w jego obecności,

h) nigdy nie pozostawia dziecka bez wyjaśnienia – tłumaczy swoje decyzje,

i) nigdy nie pozostaje obojętnym na wyrażoną przez dziecko chęć nawiązania kontaktu, rozmowy.

20. Metody dyscyplinowania dziecka muszą być odpowiednio dobrane do wieku i poziomu rozwoju dziecka.

21. Wzmocnienia pozytywne, np., w postaci pochwały i zachęty powinny być najczęściej stosowanym przez instruktora/trenera/opiekuna środkiem do osiągnięcia sukcesów wychowawczych.

22. Stosowanie dyscypliny wobec dziecka nie może naruszać jego godności i nietykalności osobistej.

23. Kara nigdy nie dotyczy odczuwanych przez dziecko uczuć i emocji, jedynie wynikających z nich niepożądanych zachowań.

24. W przypadku konieczności zastosowania kary nie może ona nosić cech przemocy fizycznej ani psychicznej w stosunku do dziecka.

Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi, w tym zachowania niedozwolone

1. Na terenie Klubu w relacjach między małoletnimi obowiązuje zasada równości w swoich prawach. Każdy uczestnik zajęć bez względu na płeć, pochodzenie, wyznanie, status socjoekonomiczny, stan rodzinny czy orientację seksualną jest równy w swoich prawach. Do obowiązków personelu jest modelowanie takiej postawy i pilnowania jej przestrzegania między małoletnimi. Zachowania małoletnich wobec siebie nie mogą naruszać obowiązujących przepisów prawnych.

2. Na terenie Klubu, pomiędzy małoletnimi, zabronione są następujące zachowania:

a) narażające na niebezpieczeństwo utraty życia i/lub zdrowia w tym posiadanie, podawanie lub udostępnianie niedozwolonych substancji psychoaktywnych, alkoholu, nikotyny, dopalaczy, itp.;

b) wszelkie przejawy przemocy fizycznej i seksualnej tj.:

bicie, popychanie, szarpanie, przypalanie, szturchanie, kopanie, itp.

niszczenie przedmiotów należących do małoletniego;

przymuszanie do czynności o charakterze seksualnym;

zmuszanie do innych zachowań wbrew woli małoletniego;

c) wszelkie przejawy przemocy psychicznej, tj.:

wyśmiewanie, poniżanie i ubliżanie (zarówno w formie kontaktu bezpośredniego jak i pośredniego);

grożenie, zastraszanie, szantażowanie;

izolowanie i wykluczanie z grupy;

d) wszelkie przejawy cyberprzemocy, tj.:

naruszanie dobrego imienia małoletniego z wykorzystaniem jego wizerunku w sieci;

obraźliwe komentarze w sieci pod adresem małoletniego;

produkowanie lub udostępnianie innym za pomocą cyfrowych technologii zdjęć, filmów ośmieszających małoletniego i publikowanie ich w sieci, także modyfikowanie treści z udziałem małoletniego w celu ośmieszenia go (w tym patostreaming);

podszywanie się za małoletniego w sieci i tworzenie treści w jego imieniu;

nakłanianie innych użytkowników technologii cyfrowych do określonych działań na szkodę małoletniego (np. wykluczania go z grupy, hejtowanie, udostępnianie szkalujących treści);

każde wykorzystanie jego wizerunku (np. zdjęcia) w sieci bez zgody opiekuna prawnego dziecka.

e) każde inne działania naruszające prawa małoletniego lub jego dobra osobiste

w szczególności:

narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia;

naruszające jego godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną;

powodujące szkody na jego zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u niego cierpienie lub krzywdę;

istotnie naruszające jego prywatność lub wzbudzające w nim poczucie zagrożenia,

poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.